De eerste week! - Reisverslag uit Gaithersburg, Verenigde Staten van Renske Salomons - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Gaithersburg, Verenigde Staten van Renske Salomons - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Renske

11 November 2012 | Verenigde Staten, Gaithersburg

Pfff, wat een drukke, leuke, interresante, vermoeiende, af en toe moeilijke, gezellige week!
Dit wordt vast een heel lang stuk, want ik heb een heeeeeeeeleboel te vertellen :)

Zondag mijn supergezellige goodbuyfeestje gehad, allemaal leuke kadootjes gekregen :) ik moet vaker weggaan ;) daarna 's avonds nog mijn koffer herpakken om alle, kado's erin te krijgen, gelukkig lukte dat.
daarna maar naar bed, ik heb goed geslapen die nacht, het was een beetje laat voordat ik in slaap viel (na 00:00 uur) maar in ieder geval niet de hele nacht wakker gelegen.

Maandag ging om 5 uur de wekker, o jee nu gaat het echt gebeuren, ik stap vandaag helemaal alleen op het vliegtuig richting de USA! heel spannend maar ook heel veel zin in. om half 6 zaten pap, mam en ik in de auto richting Schiphol, we konden vrij goed doorrijden. Op schiphol aangekomen eerst maar eens ingechecked zodat ik die grote koffer alvast kwijt was. eerst naar de zelf incheck automaten, maar aangezien ik een visum heb moest ik toch naar de balie. Mijn koffer was gelukkig was hij volgens hun weegschaal 22,5 kilo (thuis 23.1) dus hij mocht mee het vliegtuig in.
Daarna Doreen opzoeken, die was met de trein gekomen om mij uit te zwaaien :D ook gevonden bij de treinstations.
En maar eens wat te ontbijten opgezocht, lekker broodje beenham gehad, ik zat er volgens de anderen best relaxed bij, zo voelde ik mij ook nog wel op dat moment.
Na het ontbijt tijd om door de douane te gaan en mijn gate op te zoeken dus ook tijd om afscheid te nemen :( wel een paar tranen gevallen maar gelukkig niet heel veel. de douane geen probleem en mijn gate opgezocht, daar in de rij staan om de beveiliging door te komen.
vooraan in de rij aangekomen, paspoort inleveren, bij een tafeltje staan, paspoort wordt gecontroleerd en een aantal vragen beantwoord (wie heeft je koffer ingepakt, wie heeft je ticket geboekt enz.) even werd de vrouw verrast omdat mijn ticket niet doormijzelf was geboek maar door Au pair in Amerika :) maar geen problemen verder, weer een stapje dichterbij mijn vliegtuig.
volgende stap, naar de balie achter beveiliging en nog een keer boardingpas en paspoort laten zien. daarna alles uit de broekzakken halen, jas uit, laptop en ipad uit mijn handbagage halen, handbagage op de band en door de bodyscan, even 3 sec. met de handen boven het hoofd staan, had me er meer bij voorgesteld ;)
alles goed, dus alle spullen weer verzamelen en wachten tot ik kon boarden.
Ondertussen nog even gesmst met mam en ge-whatsappt met de ander bijna vertrekkende au pairs.
Toen het vliegtuig in, mijn stoel opzoeken (bijna achteraan) en afwachten wie er naast mij kwam zitten, was een hele aardige Amerikaanse, in Hongarije wonende 65-jarige man.
tijd om op te stijgen, pap, mam en Doreen hadden mooi zicht op mijn vliegtuig vanuit het panoramaterras dus die hebben foto's van mijn vliegtuig gemaakt.
helepoos taxiën en in de file staan met andere vliegtuigen die graag wouden opstijgen. Dag Nederland tot volgend jaar.
De vlucht verliep goed, het eten was goed, lekker films gekeken (eigen beeldschermpje in de hoofdsteun voor mij) en na 7,5 uur tijd om te landen. hier begon het vliegtuig een beetje te schommelen waarvan ik een beetje misselijk werd, gelukkig was de man naast mij van alles aan het vertellen over waar we overheen vlogen, dus lekker uit het raam gekeken en vanuit de verte de skyline van Manhattan gezien :D
Na de landing weer douane enz. de rij ging snel dus dat scheelt, mijn papieren waren in het vliegtuig goed ingevuld dus ik mocht zo doolopen, koffer afhalen, weer controle en toen op Amerikaanse grond.
Er stond iemand met een Au pair in America bordje te wachten dus daar maar heen gelopen, er moesten ook nog andere meiden mee die net waren geland of bijna zouden landen dus ik denk ongeveer 1-1.5 uur niks gedaan op het vliegveld, ondertussen even een smsje naar Nederland dat ik veilig ben geland.
Daarna in een busje en op naar het hotel.
Het hotel ligt in Samford, dit was ongeveer een uur rijden vanaf JFK vliegveld, lekker uit het raam gekeken en ondertussen proberen te bevatten dat ik ECHT in Amerika zit.
In het hotel aangekomen even snel een introductie, papieren gekregen, pasje voor de kamer, wifi code (heel belangrijk) en een t-shirt van Au pair in America. Mijn hostfamily had de trip naar NY die op woensdag gepland stond betaald :D heel lief.
toen naar de kamer, ondertussen was het 5 uur 's middags Amerikaans tijd (11 uur in NL) ik was de eerste op de kamer van de 3 die er moesten slapen, er stonden 2 grote bedden en een bed bijgezet, iedereen moest 1 nacht op het kleine bed slapen, dus die heb ik metteen de eerste nacht maar ingepikt, was ik er mooi weer vanaf. even naar huis berichtje weer gestuurd.
Daarna wat gegeten, geen honger maar toch wat pasta naar binnen gekregen, op tafel stond (hoe Amerikaans) in plaats van een kan water een kan cola.
daarna mezelf wakker houden, ik was erg moe, maar als ik metteen ging slapen zou ik zo vroeg wakker worden, dus maar een dagverslag op de mail zetten voor het thuisfront, muziek luisteren, boekje lezen. Om 8 uur was ik zo moe dat ik niets anders kon dan gaan slapen (2 uur in NL dus vanaf 5 's ochtends tot 2 's nachts wakker geweest, best wel lang) nog steeds geen kamergenootjes gezien.
Om 10 uur (denk ik) kwam het eerste kamergenootje binnen, een Israelisch meisje, even wakker geworden maar daarna weer in slaap gevallen. Daarna om 11 uur (denk ik) het 2e kamergenootje, een duits meisje, weer even wakker geworden, hallo gezegd en weer gaan slapen.
Om 5 uur 's ochtends (11 uur in NL) klaarwakker in bed, maar weer gemaild, ge-whattsappt enz. met NL. om 7 uur de wake up call, even douchen en beginnen.

Dinsdag:
om half 8 ontbijt, saai ontbijt, je kon wat toast maken of conflakes met melk eten, dus maar wat plakjes toast gehad.
om 8.30 begon de oriëntatie. Jody kwam ons alles vertellen wat we moesten weten, Jody was een hele lieve, leuke, gezellige vrouw die alles boeiend vertelde met veel humor.
ze begon metteen met:
Wie was er vanmorgen voordat de wake up call kwam al wakker?
meer als 3/4 stak de hand op.
Jody: Toen ik een aantal van jullie gisteren sprak heb ik dit van te voren gezegd, jullie keken me aan alsof ik gek geworden was. Maar ik had gelijk, zo zal ik over meer dingen wel gelijk hebben de komende paar dagen. :D
Tja waarschijnlijk wel, ze doet dit al sinds de oprichting van au pair in america (1986 ofzo)
daarna:
Jody: Jullie zijn hier gisteren allemaal aangekomen, en metteen zijn jullie al veranderd. In jullie land hebben jullie ouders tegen jullie gezegd: vertrouw niemand, houd je bagage in de gaten en geef het aan niemand af. Hier in Amerika kom je aan bij het hotel, iemand komt naar buiten die zegt: Hallo nieuwe au pair, welkom in Amerika, wat leuk dat je er bent, geef je koffer maar hier, daar zorgen wij wel voor. en wat doe je?... je geeft je koffer af xD.
daarna heel veel informatie over au pair in america het programma, de orientatieweek, waarom als legale au pair naar Amerika komen enz.
Leuk om even te melden: Au pair in Amerika is de beste au pair organisatie in Amerika, er zijn er veel meer, maar APiA breng de beste au pairs naar de USA toe, de regels die de regering stelt aan au pair programma's zijn grotendeels vastgelegd aan de hand van de aanpak van APiA.
tussendoor pauze's, een telefoonkaart gekocht en met de luchpauze (12 uur hier, 18 uur in NL) met huis gebeld, iedereen aan te telefoon (pap, mam, Joruw, Mans) en daarna lunch (taco's)
tot 3 uur siësta, dus lekker de mall die vlak in de buurt zat opgezocht samen met wat duitse au pairs (ongeveer 1/4 au pairs was duits). hier lekker rondgelopen.
Terug in het hotel de reis papieren voor donderdag opgehaald.
vanaf 3 uur weer informatie over van alles en nog wat en om 7 uur lekker pizza eten :D
Om 8 uur werden ik en een duits meisje dat vlakbij haar hostfamily heeft afgehaald door Ellen, een Nederlandse au pair die vlak bij het hotel woont. naar haar huis geweest (heeeeeel groot) en lekker gekletst.
daarna terug naar het hotel, in bed, weer een dagverslag richting NL en lekker slapen (het grote bed sliep veel lekkerder dan het kleine)

Woensdag
7 uur wake up call, dit keer wel geslapen tot de call, dus weer aankleden, ontbijten en om 8.30 beginnen met het programma. op het bord werd heel groot geschreven: YES WE CAN!! ok Obama heeft de verkiezingen gewonnen, dat is ook ongeveer alles wat we van de verkiezingen hebben meegemaakt. Toen het slechte nieuws: de NY tour gaat niet door :( er wordt slecht weer verwacht in New York met harde windstoten, regen en sneeuw, dus het is niet veilig om te gaan. grote teleurstelling bij iedereen, dit is natuurlijk het leukste deel van de orientatie.
Weer informatie gekregen, het amerikaanse rode kruis kwam langs om alles te vertellen over eerste hulp, reanimeren, heimlich greep enz.
om 12 uur lunch. weer even thuis gebeld
mijn naam is te moeilijk voor de amerikanen en duitsers dus hebben we er maar gewoon Renda van gemaakt, maar dit was ook vrij moeilijk om te verstaan af en toe, tijdens de ehbo info moest ik naar voren komen (vrijwillig verplicht) om de hand van iemand anders te verbinden, de mand die dit gaf verstond niks van mijn naam maar uiteindelijk werd het rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrenda... rrrrrrrrrrrrrrrrrrrenda pakt de handschoenen, rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrenda maakt de wond schoon, rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrenda verbind de wond pffff...hier kom ik dus niet meer vanaf :P positieve kant: niemand vergeet mijn naam :D
om 5.30 eten (aardappelpurree, vis :S, chili) en daarna niks doen omdat die NY tour niet door ging. dus weer met de duitse meiden naar de mall, ondertussen was het behoorlijk gaan sneeuwen dus het was glad, natuurlijk lag ik binnen de korste keren op de grond.
in de mall maar even nieuwe schoenen gekocht, mijn sokker werden wel erg nat, er zat een gat in de zool van mijn schoen.
daarna terug naar het hotel, er zou vanaf 9 uur een film worden gedraaid en popcorn worden gebracht. stukje film gekeken en om 10 uur naar bed gegaan. alweer een dagverslag voor thuis en lekker gaan slapen.

Donderdag:
VANDAAG GAAN WE NAAR ONZE HOSTFAMILY'S!!!
half 7 wake up call, aankleden, alles inpakken, handbagage mee, koffer op de kamer laten staan, pasje van de kamer laten liggen, kijken of je alles meehebt (nee dus mijn shampoo is blijven liggen) en naar het ontbijt.
om 8 uur weer bijeenkomst. vragen beantwoorden, nog wat meer informatie, en nog meer informatie, en nog meer informatie.
informatie over doorreizen gekregen, hele nuttige tips voor als je verder zou vliegen (ik dus):
Jody: Ik vind dat elke vrouw tegenwoordig voor zichzelf op moet kunnen komen, maar ik ga nu dit zeggen: als je koffer te zwaar is, zoek een grote man van de vliegmaatschappij op en ga huilen!!
euh... ok waarom?
Jody: Ga huilen, zeg dat je pas 4 dagen in de USA bent, alles wat je hebt zit in die koffer, je weet niet wat je moet als je wat weg moet doen etc. Dus maak en drama, gegarandeerd dat die meneer zegt, ok ga maar verder.
goeie tip, moet ik onthouden.
volgende tip: als je vlucht geannuleerd wordt, zoek iemand op van de vliiegmaatschappij en ga op je slechtste engels praten: je bent pas 4 dagen in het land, je weet niet wat je nu moet, help toch alsjeblieft. de maatschappij is dan verplicht om onderdak en eten voor je te regelen.
ook maar onthouden dus.
laatste tip: als je in de rij staat voor security: doe alles wat ze zeggen, maar doe alles met een glimlach, als je uit de rij gehaald wordt, ga je je vlucht niet halen en kom je niet op tijd bij je hostfamily.
hmmm... misschien maar opschrijven al die tips.
Om 12 uur lunch, voor de laatste keer in het hotel naar huis gebeld.
van 12 tot 1 nog wat informatie van Jody en toen alweer afscheid nemen van alle leuke meiden van de oriëntatie en weer naar het vliegveld.
dit keer naar Newark, 1.5 uur rijden ongeveer.
er was grote drukte voorspelt op de vliegvelden omdat op woensdag veel vluchten zijn geannuleerd. daar aangekomen: geen mens in de rij voor inchecken. ok valt mee.
mijn koffer was ook niet te zwaar dus ik hoefde niet te gaan huilen
bij security ook niet hoeven glimlachen, ik had mijn au pair in america t-shirt aan, dat was genoeg, iedereen begon tegen mij te praten :D
toen bij de gate gewacht tot mijn vliegtuig zou komen.
hij was ook nog laat dus ongeveer 2 uur zitten wachten.
in het vliegtuig lekker vrije zitkeuze, vliegtuig met 2x 3 stoelen op een rij, iedereen in het vliegtuig had 1 rij van 3 stoelen voor zichzelf :D (hoezo southwest airlines is altijd overboekt? het tv-programme klopt niet) het was helder dus ik kon mooi lichtjes kijken van alle steden onder ons tijdens het vliegen. pretzels gekregen, drinken gekregen en voordat ik het drinken ophad alweer begonnen aan de landing.
En toen stond ik op Baltimore/Washinton airport.
uit het vliegtuig naar de kofferband. Daar stond mijn hostfamily al op mij te wachten met ballonnen :D kennisgemaakt (op zen amerikaans, met veel knuffels) en toen mijn koffer opgezocht, kwam als eerste op de band dus lekker snel.
naar de auto, ondertussen vragen beantwoorden, kletsen, vragen stellen.
ongeveer 45 minuten rijden naar het huis.
daar aangekomen lekker gegeten (was alweer heel wat uurtjes geleden) en daarna mijn kamer laten zien + douche en lekkker in bed gegaan, even mailen en daarna slapen.

Vrijdag:
Mijn eerste dag bij mijn hostfamily! mijn hostmom was vrij dus die kon mij wegwijs maken in het dagprogramma.
om half 8 naar de keuken, kinderen werden wakker gemaakt, ontbijten en om half 9 richting de scholen. afzetsysteem geleerd (kids breng je niet naar binnen, maar zet je af op de stoep, de juffen nemen ze mee naar binnen) daarna naar montgomery college gegaan, info gehaald over cursussen, naar het social security office om een social security number aan te vragen, lunchen, naar de bank om een bankrekening te openen, naar de winkel wat boodschappen doen, jongste ophalen van school, langs de amerikaanse CBR gegaan om info te halen over rijden, de oudste 2 kindern ophalen en toen eindelijk weer even naar huis (van half 9 tot half 5 op stap geweest) even rust en toen met de middelste naar zwemmen. De jongste zegt hier tegen mij: I like you as new au pair :D, jeej mijn dag is helemaal goed.
om half 7 weer thuis en toen lekker gegeten (kip, pasta, mais, brood) na het eten lekker naar mijn kamer, eens even kijken of thuis nog te bereiken was op skype (ja dus) even met pap en mam gepraat en toen slapen (alweer :P) maar eerst weer een dagverslag voor mam op de mail

Zaterdag:
Vandaag lekker uitgeslapen, om 9 uur gaat mijn kamerdeur heel voorzichtig open en 2 paar nieuwsgierige oogjes kijken om de hoek :D haha leuk hoor die kinderen. ook mijn au pair telefoon gekregen. een witte Iphone 4, mooi ik weet hoe ik die moet gebruiken xD.
de oudste had een zwemwedstrijd vandaag, maar lekker thuisgebleven, uitrusten, uitpakken, settelen. volgende keer ga ik wel mee.
Geskyped met pap en mam (en Mans). Geskyped met opa en oma. Geskyped met Hetty en Erwin. TVOH terugkijken (met dank aan pap en Erwin) en uitpakken, inrichten, opruimen enz. op mijn kamer staat een radio waar ik mijn ipod in kan zetten, dus lekker mijn eigen muziek erbij.
daarna weer eten (groot stuk varken van de barbeque, pasta, boontjes, brood, appelmoes en als toetje ijs)
nu lekker op mijn kamer, mega verslag schrijven daarna dagverslag mailen naar mam (anders krijg ik ruzie) en straks maar weer eens slapen.
Morgen verjaardagsfeestje van de oudste, die is maandag jarig. dus ik ben benieuwd.

Binnekort komt er vast wel weer iets op de blog te staan, ik zal ook wat foto's toevoegen,

  • 11 November 2012 - 10:22

    Hetty:

    Hey zus,

    Super dat je het nu al zo leuk hebt....hopelijk blijft dit het hele jaar zo....ben benieuwd naar je volgende verhaal :D

    XXX

  • 11 November 2012 - 12:24

    H Stadman:

    Leuk Renske ,wat zijn wij toch knap ,we kunnen zomaar je naam uitspreken.
    Opa en oma

  • 11 November 2012 - 15:09

    Tjally En Henk:

    Renske, geweldig wat een verslag.
    En wat kun je leuk vertellen.
    Fijn dat de start zo positief is. Behalve die val natuurlijk.
    Hartstikke fijn dat we zo je belevenissen kunnen volgen.
    Liefs, en we zijn benieuwd naar het vervolg.
    HenkenTjally

  • 11 November 2012 - 18:36

    Kirsten:

    Wat fijn om even te lezen wat je allemaal hebt uitgespookt daar in het verre Amerika!
    En wat heerlijk dat je zo welkom bent bij je nieuwe familie!
    Veel plezier de komende tijd!
    groetjes kirsten,eric en marieke

  • 11 November 2012 - 19:55

    Tjitske:

    Hey, op de foto's kan ik je kamer beter zien dat via skype.
    die kadootjes wist ik nog niet, of heb ik niet gehoord ofzo....

    Als studie een boek schrijven over je belevenissen ook een idee?
    Je schrijft super...

    XXX

  • 12 November 2012 - 09:21

    Ankie En Marcel:

    Zo gelukkig heb je geen probleem met bedenken wat je wilt schrijven. Wat een epistels, maar wel leuk om te lezen. Ik krijg nu al steeds meer zin in Feb. laat snel weer van je horen..

    dikke knuffel

  • 15 November 2012 - 11:56

    Doreen:

    Hee Renske!

    Super leuk om te lezen wat je al mee hebt gemaakt, wel fijn zo'n goed begin, en leuke mensen :)
    Veel plezier en succes met verder gewend raken!

    Liefs

  • 19 November 2012 - 09:44

    Amber:

    Hee ik zie een bekende foto staan...
    En dat bed ziet er ook wel lekker uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Gaithersburg

Renske

Actief sinds 14 Juni 2012
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 17407

Voorgaande reizen:

05 November 2012 - 05 December 2013

Au pair met Activity International

Landen bezocht: